فهرست مطالب
راه اندازی باشگاه مشتریان یا برنامه وفاداری، راهکاری نوین برای حفظ مشتریان قدیمی و جلب وفاداری مشتریان است. مشاهدات نشان داده که مشتریان ثابت قدیمی، به مراتب سودآورتر از مشتری های جدید هستند؛ بنابراین حفظ و جلب اعتماد مشتریان همیشگی (Returning Customers) حائز اهمیت است و این همان اصلی است که یک باشگاه مشتریان حرفه ای روی آن تاکید دارد. اما طراحی یک سیستم باشگاه مشتریان خوب نیازمند طی چه مراحلی است؟
-
تشخیص جامعهی هدف باشگاه مشتریان
اولین قدم برای راه اندازی باشگاه مشتریان وفادار این است که بدانید جامعه هدفتان چه کسانی هستند. اصولا مشتریان کسب و کارها از نظر میزان مراجعه به سه دسته تقسیم میشوند:- مشتریانی که شما را فراموش کرده اند
- مشتریان ثابت فعلی شما
- مشتریان جدید
-
انتخاب یک تیم برنامه نویسی خوب برای راه اندازی باشگاه مشتریان
دومین قدم برای راه اندازی بهترین باشگاه مشتریان وفادار، پیدا کردن یک تیم برنامه نویسی معتبر است. ایراد های نرم افزاری، اشکالات ظاهری، رابط کاربردی نامناسب و سایر موارد مربوط به طراحی سیستم باشگاه مشتریان، در نهایت روی عملکر باشگاه مشتریان تاثیر منفی خواهند داشت.
اما معیارهای یک تیم حرفه ای برنامه نویسی باشگاه مشتریان چیست؟- دانش و تجربه کافی در زمینهی مارکتینگ
- آشنایی کامل با اصول نرم افزار نویسی
- مهارت فنی
- خلاقیت
- توانایی حل مسئله
- ایده پردازی
-
جمع آوری و طبقه بندی نیازها برای راه اندازی برنامه وفاداری کارآمد
سومین قدم از مراحل طراحی باشگاه مشتریان یا لویالتی، تشخیص و تحلیل نیازهای کسب و کار شماست. شما به احتمال زیاد تصویری مبهم و انتزاعی از نتیجه کار دارید و شاید ندانید دقیقا از نرم افزار باشگاه مشتریان خود چه میخواهید. قبل از شروع راه اندازی سیستم وفاداری مشتریان، خواسته ها و اهداف خود را از طراحی یک باشگاه مشتریان روی کاغذ بیاورید؛ به این ترتیب یک چهارچوب ذهنی درست از خواسته هایتان خواهید داشت. این نیازها توسط متخصصان نرم افزار باشگاه مشتریان مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و با توجه به نوع درخواست و امکانات باشگاه به بهترین نحو پیاده سازی میشوند. -
بررسی دقیق سناریوهای پیشنهادی تیم برنامه نویسی باشگاه مشتریان
پس از جلسات ایده پردازی و ترسیم نیازها و خواسته های شما از یک باشگاه مشتریان خوب، تیم برنامه نویسی، سناریوهای پیشنهادی خود را به شما منتقل میکنند. در این مرحله شما باید به دقت سناریو ها را بررسی کرده و با توجه به توضیحات ارائه شده تیم برنامه نویسی نرم افزار باشگاه مشتریان، بهترین سناریو را برای کسب وکار خود انتخاب کنید. -
تست و دیباگ نرم افزار باشگاه مشتریان
پس از اتمام مراحل برنامه نویسی باشگاه مشتریان، کار طراحی سیستم لویالتی تمام نمیشود! یکی از مراحل مهم راه اندازی برنامه لویالتی، بررسی و دیباگ نرم افزار از جانب خود شماست. شما در این قدم بایستی تمام قسمت های باشگاه مشتریان خود را به دقت تست کنید و هر بخشی از آن را که مناسب نمیبینید به تیم برنامه نویسی ارجاع دهید. -
ارتقاء و توسعهی نرم افزار باشگاه مشتریان
آخرین قدم، ارتقاء و توسعه نرم افزار وفاداری است؛ در طی مراحل کار با نرم افزار لویالتی، شما نیازمندی های جدید پیدا میکنید که در نسخه اولیه نرم افزار برای آن ها برنامه ریزی نکرده بودید، در این مرحله میتوانید نرم افزار را ارتقا و توسعه بدهید تا به بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان نزدیکتر شوید.